Tweede kamerleden brengen een digitaal werkbezoek aan Terschelling

Virtueel werkbezoek VVD 2e Kamerleden

Op Terschelling is heel wat aan de hand door de Corona-crisis. Nagenoeg de hele economie ligt plat en de schade is enorm. Het lijkt duidelijk dat Terschelling het er zonder hulp van buitenaf (Provincie en Rijk) niet zonder kleerscheuren vanaf zal brengen. Het leek de VVD Terschelling daarom een goed idee om enkele VVD 2e Kamerleden uit te nodigen voor een werkbezoek. Vanwege de situatie dat veel mensen aan het thuiswerken zijn is besloten dit bezoek virtueel te laten plaatsvinden middels een videoconference.

Kamerleden Aukje de Vries ( o.a. Wadden in portefeuille) en Thierry Aartsen (o.a. MKB) hebben afgelopen week zich op deze wijze uitgebreid laten informeren door diverse stakeholders, zoals Willem Mier (namens TOV),  Michel Aaldering (VVV), Dirk Jan Moes (namens TCV), Tess van der Kooij (namens Horeca Terschelling) en ondernemers Amarins Geveke, Pieter Bierman. Daarnaast werd deelgenomen door de VVD fractie (Danny Ruige, Taco Lugt, Pim Werner en Jan Jongsma), bestuur (Ally Wiegman) en wethouder Jeltje Hoekstra.

De deelnemers gaven aan blij zijn met de regelingen die er tot nu toe door het Rijk zijn ingesteld, maar er zijn ook op Terschelling ondernemingen die buiten de boot” vallen en er zijn ondernemingen die niet voldoende geholpen zijn met de regelingen. De regelingen geven nu wel enigszins lucht, maar volgens Tess is het een kwestie van met bandjes en kurkjes in de lucht houden” van bedrijven en er is grote zorg over de toekomst van het toeristisch product. Met name de natte horeca  zal niet uit de voeten kunnen met de 1,5m economie, de overige horeca zal eveneens ernstige schade lijden. Verder werd duidelijk gemaakt dat het voor wat betreft de detailhandel ook echt anders is dan aan de wal. Waar daar bijvoorbeeld supermarkten optimaal draaien  is er op Terschelling een minimale omzet. Ook hebben andere winkels problemen:  ingekocht op het drukke seizoen, maar geen omzet.

Terschelling bestaat voor meer dan 90% van toerisme en recreatie, en het werd duidelijk uit het gesprek dat er gigantische klappen kunnen vallen. Dit zal de leefbaarheid van Terschelling in zijn algemeenheid aan gaan tasten.

Vanuit de VVV werd aangegeven dat het zou kunnen helpen als de vakantieperiodes uitgesmeerd kunnen worden over grotere periodes. Hiervoor is ook al een lobby opgestart vanuit het landelijke NBTC en wordt door de Terschellinger  ondernemers toegejuicht.

Verschillende ondernemers vertelden verhalen over de moeizame medewerking van banken (er werd zelfs gesproken over drama bij de banken) en het feit dat deze zich verschuilen achter regels van de AFM en daarom onvoldoende meewerken in oplossingen.

Er werd verder door de deelnemers aangedrongen op een apart pakket steunmaatregelen voor de Waddeneilanden om te voorkomen dat er substantieel meer schade ontstaat dan elders in het land. En dan niet in de zin van doorschuiven van verplichtingen, maar adequate noodhulp die op lange termijn soelaas biedt.

Aukje de Vries en Thierry Aartsen gaven aan blij met het gesprek te zijn en een goed beeld te hebben gekregen van de nood. De VVD Terschelling hoopt dat deze bijeenkomst bijdraagt aan een goede oplossing voor de Waddeneilanden.