Staatssecretaris in gesprek met Waddeneilanden vanwege Corona crisis

Het ministerie van Economische Zaken is in gesprek met de Waddeneilanden. Zij worden hard geraakt door de coronacrisis en vragen Den Haag om steun.

De eilanden liggen geïsoleerd. Doordat de veerboten maar mondjesmaat gasten van en naar de eilanden kunnen vervoeren komt er nog geen toeristenstroom op gang.

De VVD-fractie in de Tweede Kamer brak er maandag een lans voor tijdens een wetgevingsoverleg over het economische noodpakket in de Tweede Kamer. ,,We mogen deze gebieden niet vergeten’’, beklemtoonde Kamerlid Thierry Aartsen. Volgens Aartsen kunnen de veerboten maar 10 procent van het aantal mensen vervoeren. Hij trok de vergelijking met Zeeuws-Vlaanderen. De gemeente Sluis voelt zich vrijwel afgesloten van de buitenwereld. Op de grens naar België liggen betonblokken. Volgens Aartsen gaat het in beide gevallen om mono-economieën die bovengemiddeld hard worden geraakt door de instorting van de gastvrijheidseconomie.

De Waddeneilanden stuurden al een brandbrief naar Den Haag. ,,De gesprekken worden gevoerd’’, zei staatssecretaris Mona Keijzer.

(Bron Lc.nl)